Magyar Péter bejelentette: vagyonadó és KATA-változások jönnek
Magyar Péter közösségi oldalán közzétett videóban ismertette a legfrissebb kormánydöntéseket, amelyek érintik a vagyonadót, a KATA-adózás kibővítését, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörlését. A miniszterelnök szerint ezeket a javaslatokat először társadalmi egyeztetésre bocsátják.
2027-től indul a milliárdosok vagyonadója
2027. január 1-jétől vezetik be a milliárdosok vagyonadóját. Ezt azoknak kell megfizetniük, akiknek egymilliárd forintnál nagyobb vagyonuk van, és az egymilliárd fölötti vagyon 1 százaléka lesz az adó. A 100 milliárd forint feletti vagyonnal rendelkezőknél ez az arány már 1,5 százalék lesz.
Az adó a teljes vagyonra vonatkozik: ingatlanokra, külföldön tárolt és befektetett vagyonra, valamint a vagyonkezelőkben tárolt vagyonra is. A hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból, a valós forgalmi alapokból állapítják meg a kötelezettség mértékét. A kettős adóztatás elkerülését is szem előtt tartják, az ingatlan- és gépjárműadók szintén levonhatóak lesznek.
Évente egyszer, önbevallás alapján kell fizetni, először 2027. augusztus 31-ig. A bevallást azoknak kell elkészíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az egymilliárdos határt, a NAV kalkulátort biztosít majd. Akinek nem éri el a vagyona ezt a határt, annak semmi teendője nincs.
Jelentős KATA-változások jönnek
A KATA-adózásban is lényeges változások jönnek, hogy sokkal többen vehessék igénybe ezt a rendkívül kedvező adózási formát. A szakmai egyeztetések után széles körben elérhetővé teszik ezt a formátumot, amely több mint százezer kisvállalkozásnak nyújt majd egyszerű és kiszámítható adózást.
Visszaadják a KATA lehetőségét azoknak is, akiket az előző kormány az elmúlt években kizárt ebből a körből: a mellékállású vállalkozóknak, a nyugdíjasoknak vagy éppen az egyetem mellett vállalkozóknak. Emellett a katások újra szervezeteknek és cégeknek is számlázhatnak majd.
A régi KATA egyik legsúlyosabb hibáját is javítják: aki végig rendesen adózik, az betegség vagy gyermekszülés, illetve nyugdíj esetén társadalombiztosítási védelemben és nyugdíjban fog részesülni. Felemelik azt az összeget, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és nyugdíját számítják.
A főállású katások havi adója 100 ezer forint lesz, viszont akik csak magánszemélyeknek számláznak, azoknak 2028-ig átmeneti könnyítést biztosít a kormány: nekik 2027-ben csak havi 75 forint lesz a tételes adójuk. A mellékállásúak havi 50 ezret fizetnek majd. A cégeknek és szervezeteknek történő számlázás esetén a bevétel után 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, amelybe a befizetett tételes KATA beszámít.
Az éves bevételi határt a korábbi 18-ról 22 millióra emeli a kormány.
Megszűnik a sportolók adókönnyítése
Rengeteg igazságtalanságot örököltek az adózási rendszerben. Ilyen például az EKHO, amelyet újságírók, művészek, előadók, sportolók vehetnek igénybe. Az általános értékhatár 60 millió forint, holott a hivatásos sportolóknál ezt az elmúlt években 500 millióig emelték. Ennek 2027-től vége.
A hivatásos sportolókra is ugyanaz a szabály vonatkozik, mint a többi szakmát képviselőre, vagyis csak évi 60 millióig tudnak majd EKHO-zni. Ez indokolatlan kivétel volt, amelyet fel szeretnének számolni.
A döntések jól mutatják, hogy olyan adórendszert épít a kormány, ahol az egyszerűbb szabályok, a tisztességes közteherviselés és a kevesebb kivételek elve működik.
